Følg Stena Line Norge

Stena Line innvier verdens første metanolfartøy

Pressemelding   •   mar 30, 2015 17:10 CEST

Den 26. mars gikk Stena Germanica i tjeneste igjen etter et par måneders pause. Nå som verdens første metanol-drevne fartøy. Stena Line blir med dette det første selskapet til å kjøre på miljøvennlig metanol som drivstoff. På fredag fant det sted en innvielsesseremoni i Kiel og i dag, mandag, ble skipetinnviet på kaien i Gøteborg med et 100-talls gjester ombord.

- Vi er svært begeistret over metanolens muligheter til å bli fremtidens maritime drivstoff. Vi vil drive med endring og utvikling i frakt også, og med Stena Germanica blir vår miljømessige påvirkning noe helt annet enn hva bransjen har sett tidligere, sier Carl-Johan Hagman.

.Metanol er et biologisk nedbrytbart, miljøvennlig og kostnadseffektivt drivstoff som reduserer svovel og partikkelutslipp med 99 prosent. Fergens drivstoffsystem og motor har blitt tilrettelagt i runder i et samarbeid mellom Stena Line og Wärtsilä. Teknikken er såkalt dual drivstoff - metanol er hoveddrivstoffet, men det finnes mulighet for å bruke MGO, Marine Gas Oil, som back-up.

Konverteringen av Stena Germanica ble gjennomført i polske Gdansk på Remontova shipyard og begynte i slutten av januar og pågikk til slutten av mars. Prosjektet støttes av EUs Motowways of the Seas, og har en totalkostnad på rundt 22 millioner euro.

Konverteringen har allerede fått en pris for innovativ, ny teknologi og de fremskritt den innebærer for det maritime miljøet.

- Jeg synes det er svært gledelig med Stena Lines initiativ til å bli først i verden med metanol som et alternativt drivstoff. Sammen med det imponerende arbeidet man har gjort innen sitt Energy Saving Programme, ESP, i en rekke år, viser dette et stort engasjement for bærekraftig utvikling. Det viser vei for sjøfarten både i Sverige og globalt hvordan man ansvarsfullt viser omsorg for miljø og klima, sier Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl.

I Kiel holdt Stenas eier, Dan Sten Olsson, innvielsestale og det samme gjorde også Karmenu Vella, European Commissioner for the Environment, Maritime Affairs and Fisheries. Reinhard Meyer, Schleswig-Holstein Minister for Enterprise and Work, Dr. Ulf Kämpfer, Kiels ordfører og Björn Ullbro fra den finske maskinabrikanten Wärtislä som hjalp Stena Line med konverteringen.

I Gøteborg ble innvilesestalene holdt av Stena Lines CEO Carl-Johan Hagman, Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl, Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på Miljödepartementet och Pierpaolo Barbone fra Wärtislä..

Fakta om metanol

Metanol er en fargeløs væske som kan lages fra naturgass, kull eller CO2. Ved å anvende metanol er utslippene av svovel (SOx) redusert med ca 99%, nitrogen (NOx) med 60 prosent, svevestøv (PM) med 95 prosent og karbondioksid (CO2) med 25 prosent sammenlignet med internasjonalt bunkerdrivstoff. Utslipp fra metanol er på omtrent samme nivå som for LNG (flytende naturgass), men er enklere å håndtere og stiller ikke samme krav til infrastruktur.Siden 2005har Stena Line arbeidet med å redusere miljøpåvirkningen gjennom energisparingsprogrammer, og i gjennomsnitt har man greid å redusere energiforbruket med 2,5 prosent i året.

 

For mer informasjon, kontakt Jesper Waltersson, Informasjonssjef på Stena Line, på tel + 46 (0) 31 85 85 32 eller + 46 (0) 704 85 85 32. eller Jesper.waltersson@StenaLine.com

 

For å se filmet materiale om Stena Line metanolprojekt, der blant annet Carl-Johan Hagman intervjues, besøk Stena Lines Youtube-kanal: www.youtube.com/stenaline

 

Stena Line er et av verdens største fergeselskaper med en moderne flåte på 38 skip og Europas mest omfattende rutenettverk bestående av 22 fergelinjer i Skandinavia, Baltikum og Storbritania.

Ved konstant utvikling av sine produkter og tjenester, har Stena Line oppnådd en sterk posisjon med betydelige markedsandeler i alle sine markedssegmenter.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy