Følg Stena Line Norge

Stena bestiller ytterligere to E-Flexer skip

Pressemelding   •   jul 18, 2018 11:47 CEST

Stena Line RoPax

Stena har besluttet å benytte sin opsjon til å bygge et syvende og åttende E-Flexer fartøy. Fartøyene vil bli satt inn i Stena Lines rutenettverk og er planlagt levert i 2022. I tillegg har Stena RoRo tatt opsjon på bygging av ytterligere fire E-Flexer-fartøy som også skal bygges på Avic Weihai Shipyard i Kina.


 "Vi er veldig fornøyd med å ha bestilt to ekstra E-Flexer fartøy fra Stena RoRo. Vi forventer en økt etterspørsel etter fraktkapasitet i Nord-Europa. Våre nye fartøy passer svært godt til denne utviklingen i markedet og vi forbereder oss på ytterligere ekspansjon. På nåværende tidspunkt har vi ikke bestemt på hvilke av våre ruter disse to fartøyene skal utplasseres. Vi vurderer for tiden flere alternativer», sier Niclas Mårtensson, konsernsjef Stena Line.


 Den nye ordren og de fire ytterligere alternativene er viktige milepæler for Stena RoRo.


 "Disse fartøyene er et resultat av et godt samarbeid mellom Stena RoRo og AVIC Weihai Shipyard. Designet på skipene gjør at Stena Line vil kunne ta i bruk skipene på de fleste av våre ruter, sier Per Westling, MD Stena RoRo.

 Som med de tidligere E-Flexer-fartøyene bestilt av Stena, vil energieffektivitet og bærekraft være sentrale designfunksjoner. 

 "Vi ønsker å lede utviklingen av bærekraftig frakt og sette nye industristandarder når det gjelder operasjonell ytelse, utslipp og kostnadskompetanse," sier Niclas Mårtensson.
De to nye skipene som er i bestilling vil være større enn de tre E-Flexer-skipene som nå bygges for Stena Line. De tre første E-Flexer-skipene vil være 215 meter lange med 3 100 lane meter, mens de to neste skipene skal måle 240 meter med en fraktkapasitet på 3 600 lane meter.


 "Vi styrker vårt vellykkede RoPax-konsept for å kunne blande både frakt- og passasjerkunder. Gjennom standardisering kan vi sikre en pålitelig drift og ved å investere i tonnasje som er fleksibel, kan vi tilby et enda bedre produkt som til slutt vil gagne våre kunder", sier Niclas Mårtensson.

Totalt har nå åtte skip blitt bestilt av Stena fra Avic Weihai Shipyard i Kina. Det første skipet er planlagt å seile på ruten Holyhead-Dublin, og de neste skipene skal seile på Liverpool-Belfast linjen. Tre andre fartøyer vil bli chartret ut til eksterne fergerederier av Stena RoRo.
 

Fakta om E-Flexer 7 og 8
Lengde: 239,7 m
Bredde: 27,8 m
Dyptgående: 6,4 m
Pax kapasitet: 1200
Antall lugarer: 263
Kapasitet: 3 600 lm

Stena Line, Göteborg 18. juli 2018
For mer informasjon, vennligst kontakt Jesper Waltersson, presse- og mediaforvalter, +46 (0) 704 85 85 32.

Om Stena Line
Stena Line er et av Europas største fergeselskaper med en moderne flåte på 38 fartøy og Europas mest omfattende rutenettverk bestående av 21 fergelinjer i Nord-Europa. Stena Line er en viktig del av det europeiske logistikknettet og utvikler nye intermodale fraktløsninger ved å kombinere transport med jernbane, vei og sjø. Stena Line spiller også en viktig rolle for turisme i Europa med sin omfattende passasjertrafikk. Selskapet er familieeid, ble grunnlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del av Stena AB-konsernet, som har om lag 15 000 ansatte og en årlig omsetning på rundt 36,5 milliarder SEK.

For mer informasjon vennligst besøk www.stenaline.com

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://presse.stenaline.no/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.